پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204013
چهارمحال و بختياري رتبه نخست کشوري در مصرف کم ميوه و سبزي دارد
تاریخ انتشار : 1394/10/15 16:23:44
نمایش : 1486
کارشناس مسئول بيماري‌هاي غيرواگير دانشگاه علوم‌پزشکي شهرکرد گفت: ۸۸ درصد مردم کمتر از مقدار مطلوب، ميوه و سبزي مصرف مي‌کنند که چهارمحال و بختياري در کشور رتبه نخست را دارد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمود شجاعي کارشناس مسئول بيماري‌هاي غيرواگير دانشگاه علوم‌پزشکي شهرکرد در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار جهانبين نيوز گفت: در بررسي‌هاي صورت گرفته با روش‌هاي مطالعاتي وزارت بهداشت جهاني در ايران، ۸۸ درصد مردم کمتر از مقدار مطلوب، ميوه و سبزي مصرف مي‌کنند که چهارمحال و بختياري در کشور رتبه نخست دارد.

وي مصرف استاندارد ميوه و سبزي در روز براي هر فرد را ۴۰۰ گرم دانست و افزود: اين مقدار در اين استان به کمتر از ۵۰ گرم براي هر نفر در روز مي‌رسد و خطري بزرگ براي مردم و ساکنان چهارمحال و بختياري محسوب مي‌شود.

شجاعي مصرف ۲ تا ۳ واحد ميوه و ۲ تا ۴ واحد سبزي در روز را الزامي دانست و گفت: استفاده از ميوه و سبزي در کنار ورزش و عدم استعمال دخانيات ۸۰ درصد بيماري‌هايي چون سکته قلبي، ديابت نوع ۲ و فشار خون بالا را کاهش داده و ۳۰ تا ۴۰ درصد از برخي سرطان‌هاي دستگاه گوارش و کبد چرب را کاهش مي‌دهد.

وي از اجراي برنامه‌هاي مداخله‌اي در شش ماهه دوم سال جاري خبر داد و تصريح کرد: کمپين‌هايي با شعار "با مصرف ۵ بار ميوه و سبزي در روز قلبي سالم داشته باشيم" در بين گروه‌هاي هدف توزيع و برنامه‌هاي آموزشي براي دانش‌آموزان ابتدايي و راهنمايي و کارکنان ادارات در حال اجرا است.

وي خاطرنشان کرد: تاکنون پمفلت‌ها و پوسترهاي زيادي در ميان جامعه هدف توزيع شده و با آموزش‌هاي صورت گرفته انتظار مي‌رود بتوانيم ۸۰ درصد از فراگيران را به سمت مصرف ۵ واحد ميوه و سبزي در برنامه روزانه غذايي‌شان سوق دهيم.

کارشناس مسئول بيماري‌هاي غيرواگير دانشگاه علوم‌پزشکي شهرکرد از برگزاري دو کمپين در سال آينده خبر داد و افزود: در شش ماهه نخست سال آينده کمپين ورزش و تحرک جسماني و در شش ماهه دوم عدم استعمال دخانيات به کمپين سال‌جاري افزوده خواهد شد تا بتوانيم ميوه و سبزي را در سبد غذايي مردم استان قرارداده و از ابتلا به بسياري از بيماري‌هاي غير واگير جلوگيري کنيم.

شجاعي به عدم کاشت و برداشت سبزي در استان اشاره کرد و تصريح کرد: اگر طرح باغچه سبز با همکاري جهاد کشاورزي راه اندازي شود موجب مي شود ميوه و سبزي راحت تر در دسترس مردم قرار گرفته و روستاهاي استان به دليل فراهم نبودن زيرساخت‌هاي لازم براي تهيه سبزي بتوانند به راحتي سبزي و ميوه را در سبد غذايي خود قرار دهند.

وي ايجاد باغچه خانگي و آموزش‌هاي لازم براي احداث اين نوع باغچه‌ها را امري مهم دانست و افزود: اگر جهاد کشاورزي با برگزاري دوره‌هاي آموزشي بتواند باغچه‌هاي خانگي را به مردم آموزش دهد تا بتوانند به راحتي سبزي مورد نياز خود را کاشت و برداشت کنند اين آمار به راحتي بهبود يافته و بسياري از بيماري‌هاي غيرواگير و سرطان‌ها را در استان کاهش مي‌دهد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html